
Un total de 71 persones, provinents de 31 municipis de la província de Barcelona, es van inscriure en la tercera sessió de l’Espai de reflexió Nou currículum infantil, que va tenir lloc el passat 31 de maig al Recinte de l’Escola Industrial.
Aquest cicle està adreçat a directores d’escoles bressol municipals (EBM) i tècniques municipals amb l’objectiu de dialogar, reflexionar i crear eines sobre el nou Decret 21/2023 d’ordenació dels ensenyaments infantils d’educació infantil, que introdueix importants reptes i oportunitats per les EBM.
Els objectius d’aquesta sessió eren:
- Analitzar quin és el concepte d’infant que proposa el nou Decret d’educació infantil.
- Aportar elements de reflexió que permetin a la Xarxa construir el seu propi concepte d’infant.
- Elaborar el relat d’escola bressol municipals del territori amb els membres de la Xarxa.
- Afavorir l’aprenentatge col·lectiu entre les professionals participants en l’espai de reflexió.
- Oferir eines als equips directius i càrrecs municipals per portar la reflexió, el diàleg i el l’aprenentatge compartit en els seus equips.
La sessió, conduïda per la Sandra Ruiz, directora de l’escola bressol municipal El Rial de Sant Cebrià de Vallalta, es va estructurar en tres parts. Des de l’inici de la sessió, totes les persones participants es van dividir en grups, de màxim 10 persones. Es van prioritzar grups petits per fomentar que tothom pogués parlar i compartir.
La sessió es va iniciar amb la dinàmica De què parlem quan parlem d’infants? La finalitat era que tothom pogués compartir quin imaginari d’infant tenia cadascuna de les persones participants. La finalitat era poder compartir l’imaginari imaginari d’infant que cada persona té. Un concepte que s’ha construït tant a través del que hem aprés al llarg del recorregut professional com del que vam viure de petits, com ens vam tractar., les narracions d’altres, etc. Sovint en els equips i a tants conceptes d’infants com persones i és important poder explicitar la visió de cadascuna (sense jutjar) i poder-la compartir.
En la segona part, la Sandra Ruiz va analitzar que ens diu el nou Decret 21/2023 sobre el concepte d’infant. El nou currículum posa l’infant al centre de les decisions educatives i en destaca el seu desenvolupament integral, reconeixent-lo com a protagonista del seu propi aprenentatge i respectant la seva manera global de desenvolupar-se i aprendre. La Sandra ens va explicar les bases teòriques fonamentals, des de la perspectiva de la neurociència i la psicomotricitat, que ens han de guiar per poder fer l’acompanyament als infants a les escoles bressol municipals com indica el Nou currículum infantil.
En la tercera part, es va convidar a les participants ha participat en Un cafè al món? és tracta d’una dinàmica dirigida a potenciar processos de reflexió i participació al voltant d’un tema concret. Els temes triats per treballar van ser:
- Persona de drets amb necessitats bàsiques: Es va debatre sobre els drets de l’infant, les necessitats bàsiques que tenen i com aquestes es reflecteixen en la quotidianitat, l’aprenentatge i el benestar.
- Infant integral (desenvolupament harmònic) - social: Es va reflexionar sobre què significa un desenvolupament global i harmònic, com es contemplen les diferents dimensions del desenvolupament infantil i com es poden garantir a través de l’acció i l’avaluació.
- Curiós - Desig d’aprendre: Es va analitzar com respondre a la curiositat innata dels infants i satisfer el seu desig d’aprendre a través de diverses propostes educatives.
- Capaç, camí a l’autonomia: Es va discutir sobre les capacitats dels infants, els moments evolutius adequats per fomentar l’autonomia i com promoure-la de manera efectiva.
- Únic, ritmes propis (diversitat - inclusió): Es va explorar com adaptar-se als diferents ritmes dels infants, atendre la diversitat i com avaluar-la en la quotidianitat i les situacions d’aprenentatge.
- Família i Entorn Social: Es va debatre sobre la importància de l’entorn social i familiar en el desenvolupament infantil i com les escoles bressol es poden adaptar i col·laborar amb les famílies.
Al finalitzar la sessió de debat es van recollir totes les conclusions en el mural de la imatge que acompanya aquesta noticia.