Aquí teniu el recull de les preguntes que van sorgir al Webinar de de resolució de dubtes sobre el formulari de seguiment del Programa Sectorial de millora de les xarxes d'abastament d'aigua:
- Condicions de contracte de concessió és la concessionària l’única que pot manipular els comptadors o la xarxa existent. En quins casos s'accepta aquesta participació obligatòria de la concessionària? Heu de distingir entre estar obligades a executar, i estar obligades a finançar. Són situacions diferents. En el nostre cas, ho han d'executar ells, però no a pagar-ho.
No són objecte d’ajut les actuacions que les empreses concessionàries estan obligades a finançar.
- Sobre el cartell, què passa si l’actuació ja està executada?
Les instruccions de senyalització d’actuacions, que es poden consultar en el lloc https://seuelectronica.diba.cat/tramits-ens/concertacio/default.asp, estableixen en el seu article 5 un conjunt d’excepcions a la difusió mitjançant cartell d’obra:
- Municipis amb menys de 1.000 habitants.
- Actuacions amb una aportació de la Diputació de Barcelona inferior a 100.000,00 euros.
- Actuacions que en el moment de concedir-se l’ajut hagin finalitzat i aquelles respecte de les quals els ens destinataris declarin en la sol·licitud que estan executades en un percentatge igual o superior al 75 per cent del seu cost total.
- En les actuacions finançades per més d’un instrument del Pla Xarxa de Governs Locals només s’ha de produir i instal·lar cartell d’obres per un d’ells.
- Respecte l'aprofitament d'aigües subterrànies, si el pou és existent però no s'està bombejant aigua actualment per què no té instal·lacions (bomba, comptador, etc), entraria en la subvenció? és a dir, el pou existeix, però està fora d'ús, i el volem recuperar.
L’ajut no inclou la recuperació de pous.
- Volem invertir la meitat de l'import de la subvenció en 2 projectes relacionats amb l'aprofitament d'aigües subterrànies. Començaríem fent un estudi hidrogeològic de dos punts amb possibilitats de trobar aigua (un pou que te aigua i una zona en la que brolla l'aigua subterrània)
Entenem que tant l'estudi com el projecte que caldria fer després per aprofitar les aigües seria finançable
L’ajut no inclou noves captacions d’aigua ni estudis hidrogeològics.
Bon dia, podeu enviar el link amb les bases per tal de poder-ho descarregar en pdf.
https://seuelectronica.diba.cat/tramits-ens/concertacio/normativa_pgi.asp - aigua
A més també el link d'aquesta presentació.
Podeu consultar les presentacions i l’enregistrament del webinar a la Comunitat de coneixement del Cicle local de l’aigua. https://comunitats.diba.cat/comunitat/cicle-local-de-laigua
- S'ha comentat que cal posar comptadors per poder demostrar millora del rendiment o pèrdues. Si l'actuació a executar és la de renovació d'una canonada que ha tingut fuites, també caldrà comptador a l'inici i final de l'obra?
Caldrà presentar els rendiments del total de la xarxa municipal, no caldrà presentar el rendiment del tram concret on s’hagi actuat. Malgrat això, es recomana tenir un coneixement el més exhaustiu que sigui possible dels rendiments per sectors, dipòsits, etc., per tal que l’ajuntament conegui els punts febles i els pugui millorar, per evitar fer actuacions “a cegues”.
- Tenim una subvenció de l'ACA pel mateix concepte. És compatible?
Sí, sempre que no s’ultrapassi el cost de l’activitat subvencionada (article 22 del règim del Programa).
- En el formulari de Seguiment s'indica IMPORT LICITACIÓ i altres aspectes vinculats a un procediment contractual. Quan se li fa l'encàrrec i autorització directament al concessionari no hi hauria cap licitació. És vàlid igualment, oi? (Ajuntament de Granollers)
Es proposa adoptar el criteri següent: deixar buides les columnes de data i import de licitació, i assimilar l’autorització de l’encàrrec a una adjudicació. En conseqüència, emplenar les columnes de data i import de l’adjudicació, tot precisant que es tracta d’un encàrrec a la concessionària en l’apartat “Observacions”.
Les despeses dels estudis realitzats per tal de aprofitar aigua freàtica, entenem dons que no entren a la subvenció?
No entren els estudis d’aprofitament d’aigües freàtiques.
- Tenim adjudicat la redacció de projecte, que no la execució encara. A quina fase del formulari de seguiment ens considereu?
Es proposa adoptar el criteri següent: com a “Maduresa” indicar “Pendent d’inici”. A l’apartat “Observacions” explicar l’estat de situació i previsions actuals.
- Si el projecte s'ha elaborat per personal propi, es poden justificar aquestes despeses?
No. Només són elegibles les despeses dels capítols 6 i 7 del pressupost de despeses dels ens executors, en els termes de l’Ordre EHA/3565/2008, de 3 de desembre, per la que s’aprova l’estructura dels pressupostos de les entitats locals (article 6.2 del règim del Programa).
- Si estem pendents de si podrem o no fer una actuació perquè estem pendents d'una resolució de subvenció de l'ACA. Com ho fem amb el document de seguiment. Expliquem aquesta actuació i si més endavant del 30 de novembre hi ha la resolució de l'ACA i resulta que no la podem fer què passa? serem a temps a canviar d'actuació? en podrem demanar una altra?
El formulari de seguiment permet informar sobre l’estat de situació, evolució i previsió de les actuacions finançades pels ens destinataris però no té caràcter vinculant respecte del que l’Ajuntament finalment haurà de justificar. Si, més endavant, l’esquema de finançament de l’actuació canvia, l’Ajuntament pot actualitzar sense problemes la seva previsió.
- Si estem pendents de formalitzar un conveni amb l'Area Metropolitana de Barcelona per a la gestió de la subvenció, en el document de seguiment posem que ens trobem "pendent d'inici"?
Sí.
- Els comptadors instal·lats per a l'avaluació del rendiment de la xarxa, serviran els dels dipòsits de capçalera o han de ser més propers a l'àmbit de renovació?
En el formulari de dades tècniques que haureu de presentar juntament amb la justificació econòmica final, només se us demanarà la dada de rendiment municipal, és a dir del total de la xarxa. Malgrat això, es recomana tenir un coneixement el més exhaustiu que sigui possible dels rendiments per sectors, dipòsits, etc., per tal que l’ajuntament conegui els punts febles i els pugui millorar, per evitar fer actuacions “a cegues”.
- Probablement l'experiència d'aquest ajuntament es podria considerar un cas d'èxit perquè tenen perfectament controlat que la "formigonera X" consumeix X m3/h o que la "granja Y" consumeix Y m3. Però personalment em pregunto, el dia que l'ajuntament posi els comptadors domiciliaris amb telelectura i vulgui fer controls de comparació entre comptadors sectorials i domiciliaris, com ho farà? Els sistema que mostra és un sistema "tancat" que treballa en "local" amb ports tancats.
- Avui en dia hi ha sistemes iot (internet of things) que fan balanços cada hora entre sectors i domiciliaris.
Efectivament, depenent tant de la capacitat tècnica del municipi com del grau d’implantació del telecontrol domiciliari es podrà utilitzar el programari que permeti la generació automàtica d’alertes amb la comparació entre volums d’aigua injectats a la xarxa per sectors i consums en temps reals. Són diferents graus als que pot arribar cada municipi, i caldrà que aconsegueixi la compatibilitat entre programes de lectures, això s’ha d’anar treballant amb cada licitació i, en algun cas, pot ser prioritari el cost dels comptadors en front de la compatibilitat dels programes. Cada ajuntament haurà de prendre la decisió que consideri oportuna.
- En el cas d'un projecte de col·locació de vàlvula de regulació de pressió com ho podrem justificar? amb informe d'historial de pèrdues general, de necessitat?
A nivell de justificació econòmica, s’hauran de justificar les despeses generades per l’actuació (factures, etc.)
- Si l'ajut es dedica a més d'una actuació i aquestes individualment no arriben a 100.000 euros. Segons a dit la Laura entenem que s'ha de fer un cartell d'obres d'algunes de les actuacions?
Si l’import global de l’ajut és superior a 100.000,00 euros i les obres es desenvolupen en diverses ubicacions físiques, el cartell s’ha d’instal·lar en aquella en què s’estigui intervenint amb un cost econòmic més alt. Només s’ha d’instal·lar un únic cartell (art. 3.3. de les instruccions de de difusió i senyalització d’actuacions en el marc del Pla de cooperació Xarxa de Governs Locals 2024-2027).
- On es regula el nombre, tamany i continguts del CARTELL D'OBRA amb el suport de la DIBA? Una obra de diverses rases per diversos carrers no té massa sentit un cartell fixe, més aviat aniria bé diversos cartells fixats en tanques d'obra, no?
https://imatgecorporativa.diba.cat/ca/senyalitzacio
- No m'ha quedat clar el procediment general. Es presenta al final de tot el document justificatiu? Podeu resumir quins son els tràmits a fer per gestionar la subvenció?
En el període comprès entre l’1 de setembre i el 30 de novembre de 2025 cal que presenteu el formulari de seguiment I4-008-24.
Es poden presentar justificacions de despesa parcials o per la totalitat de l’ajut. Des de la Diputació de Barcelona recomanem la primera opció.
La despesa es pot justificar en els períodes a sota, mitjançant el certificat normalitzat I4-006-24, que s’ha d’adjuntar al tràmit de justificació de despeses de l’aplicació PMT:
▪ Primera justificació voluntària: entre el 2 de gener de 2025 i fins al 30 de novembre de 2025.
▪ Segona justificació voluntària: entre el 2 de gener de 2026 i fins al 30 de novembre de 2026.
▪ Tercera justificació voluntària: entre el 2 de gener de 2027 i fins al 30 de novembre de 2027.
▪ Justificació final: entre el 2 de gener de 2028 i fins al 31 de maig de 2028.
Amb l’última justificació de despeses que es presenti s’ha d’adjuntar el formulari normalitzat de dades tècniques I4-007-24.
- Si encara no tenim redactat el projecte, quin import hem d'indicar en el formulari de data màxima 30 de novembre? Un import aproximat? Si l'import canvia per la justificació final no serà cap problema, no?
S’ha d’escollir que l’obra està pendent d’inici i no indicar cap import.
El formulari de seguiment té caràcter informatiu de les previsions de l’Ajuntament en el moment d’enviar-lo però no és vinculant respecte del que l’Ajuntament decideixi finalment justificar i com.
- Al formulari de seguiment diu que s'ha d'informar del cost de l'obra IVA inclòs. Cal indicar en algun lloc si l'IVA és deduïble?
Ho podeu fer constar en l’apartat “Observacions”.
- Ens podeu aclarir lo de la LICITACIÓ quan l'actuació s'executarà a través del concessionari???
Es proposa adoptar el criteri següent: deixar buides les columnes de data i import de licitació, i assimilar l’autorització de l’encàrrec a una adjudicació. En conseqüència, emplenar les columnes de data i import de l’adjudicació, tot precisant que es tracta d’un encàrrec a la concessionària en l’apartat “Observacions”.
- La maduresa de l'actuació si aquesta es realitza amb acord amb la concessionària, quin concepte hem de posar? "l'actuació està adjudicada?
Es proposa fer aquesta analogia, sí.
- Nosaltres ara començarem a executar 2 projectes i preveiem acabar-ho abans d'acabar l'any. Marcarem que es finalitza aquest any. Si s'allargués l'obra per imprevistos ja ho podríem modificar, oi?
El formulari de seguiment té caràcter informatiu de les previsions de l’Ajuntament en el moment d’enviar-lo però no és vinculant respecte del que l’Ajuntament decideixi finalment justificar i com.
- Si volem posar despeses de redacció de projecte i direcció d'obres com ho fem?
Indiqueu aquestes despeses a l’apartat “Observacions”.
- Molts cops, (és el nostre cas), per les condicions del contracte de concessió és la concessionària la única que pot manipular els comptadors o la xarxa existent. En quins casos s'accepta aquesta participació obligatòria de la concessionària? Heu dit abans que si executa la concessionària l'actuació no és elegible (p.e. instal·lació de comptadors digitals)
No són objecte d’ajut les actuacions que les empreses concessionàries estan obligades a finançar. Però les empreses concessionàries poden executar-les
- La coordinació de seguretat i salut no s'inclou? dins del 10%?
Sí s’hi inclou. Dins d’aquest límit, sí.
- Pel que heu dit de la concessionària, si es fa mitjançant encàrrec amb ens instrumental, la justificació no s'ha de fer detallant les factures que el propi ens instrumental ha rebut dels seus proveïdors?
La justificació consisteix en una relació de factures, de certificacions o de despeses generades per l’actuació, segons s’hagi executat, sí.
- La data límit per a lliurar el formulari és el 30 de novembre del 2025, indicant l'estat de la subvenció sol·licitada, oi? I tal com heu dit, si encara no està adjudicada l'obra, s'ha d'indicar un preu aproximat?
L’import que s’haurà d’indicar és el de la licitació o el del projecte.