L'impacte de la sequera sobre les UDUs

El proper 1 de desembre de 2023 la Federació de Municipis de Catalunya organitza una JORNADA sobre La crisi hídrica i la seva gestió des dels municipis.

A més a més de tractar-se d’una situació gravíssima per tota la demarcació, és un tema especialment rellevant per als municipis que gestionen àmbits de baixa densitat.

La mitjana de pèrdues a les xarxes de la demarcació de Barcelona es situa al voltant del 22%, on també s’inclouen avaries causades per obres de tercers, purgues de manteniment, subcomptatges, furts i consums no registrats. Aquest valor varia en funció de la taxa de renovació de canonades determinada en el contracte del servei i que sovint és insuficient per a un manteniment correcte de les xarxes.

En canvi, un municipi de la demarcació integrat en la Comunitat d’UDUs i amb una presència important d’urbanitzacions amb dèficits, ens ha fet saber que la diferència entre l’aigua subministrada i l’aigua registrada pels seus comptadors és del 63%, per tant, a la xarxa municipal de subministrament d’aigua potable del municipi es produeixen unes pèrdues mitjanes d’aigua per qüestions de fuites d’un 37%.

Aquesta diferència de consum que es reprodueix en molts altres municipis de la demarcació es deu principalment a tres motius fonamentals: la longitud de la xarxa de subministrament d’aigua del municipi en relació a la població (és a dir els metres de xarxa per abonat), el deteriorament de la xarxa municipal d’aigua i l’existència d’UDUs.

Les UDUs del municipi en qüestió disposen d’una xarxa de subministrament d’aigua potable en condicions precàries, es produeixen unes pèrdues d’aigua molt importants i en conseqüència el rendiment d’aquestes infraestructures està al voltant del 40-50%. Recordem que es tracta d’infraestuctures no recepcionades per l’ajuntament i que resten pendents de processos d’urbanització.

El rendiment d’aquestes xarxes és crític. Pot comportar restriccions en el servei i també increment de tarifes, la qual cosa es fa difícil d’afrontar per part d’uns àmbits amb una situació socioeconòmica delicada, convertint-ho en un problema encara més complex de resoldre. Recordem que les restriccions al consum que fixa l’ACA es fan sempre en termes de dotació, és dir, que no té en compte el rendiment, i per tant, els consums finals queden afectats per aquest rendiment, limitant més el consum màxim per abonat.

En aquest context, aquest ajuntament, i segurament molts altres de la demarcació, va rebre un requeriment de l’ACA  en relació a les accions realitzades per donar compliment al Decret Llei 1/2023 de 28 de febrer pel qual s’estableixen mesures extraordinàries i urgents per fer front a la situació de sequera excepcional en l’àmbit del districte de la conca fluvial de Catalunya i a la Llei 9/2023, del 19 de maig, de mesures extraordinàries i urgents per afrontar la situació de sequera excepcional a Catalunya.

Algunes de les qüestions a les que l’esmentat ens local ha de donar resposta són:

• Aportar la normativa municipal que està aplicant per garantir que els usuaris de la xarxa d’abastament de la qual és titular l’ajuntament, acompleix les limitacions d’ús establertes.
  • Informar de les accions adoptades per l’ens local, en aplicació de l’esmentada normativa municipal, per inspeccionar i evitar els possibles incompliments de les limitacions d’ús.
  • En cas de no disposar d’aquesta normativa municipal, informar del calendari previst per aprovar-la o dels mitjans alternatius que utilitzarà l’ajuntament per garantir que els usuaris de la xarxa acompleixen les limitacions normatives.
  • Informar de les accions que ha adoptat l’ajuntament per a què l’ús d’aigua per part dels serveis municipals acompleixi també les esmentades limitacions.
  • Comunicar a l’ACA la desagregació dels volums lliurats a xarxa al municipi els darrers 6 mesos en les següents categories: consums registrats per a usos domèstics, consums registrats per a usos industrials, consums registrats per a usos municipals, comercials i altres, i pèrdues de la xarxa.

Concloure el present article exposant el triple objectiu perseguit amb la seva publicació: animar-vos a compartir les experiències dels vostres ens locals en relació a la problemàtica existent i com afrontar-la, compartir la jornada de la Federació de municipis referenciada a l’inici i finalment anunciar que a principis de febrer de 2024, en el marc de la present Comunitat d’UDUs, convocarem una càpsula específica dedicada a aquesta qüestió i al suport que des del Servei d’Equipaments i Espai Públic de la Diputació de Barcelona s’ofereix als ajuntaments al respecte.