Visita a La Botiga, un servei de garantia d’aliments del Prat de Llobregat

En el marc del recurs tècnic del Catàleg Garantia del dret a l'alimentació vam visitar La Botiga, un servei de l’Ajuntament del Prat de Llobregat que es va crear amb la voluntat de garantir el dret a l’alimentació al municipi, però que també abasta l’apoderament comunitari i la sostenibilitat. El projecte és un espai obert a la ciutadania que pretén ser sostenible i unir els objectius de sobirania alimentària amb la inserció social i laboral de col·lectius en situació de vulnerabilitat, l’activació comunitària inclusiva, la promoció d’hàbits saludables, el consum de productes de proximitat i socialment responsables, l’impuls de la cohesió social i la lluita contra el malbaratament alimentari, posant èmfasi a l’economia circular i als circuits de consum curts, en col·laboració amb diversos agents i amb el parc agrari del Baix Llobregat.

La Botiga transforma el tradicional servei de distribució d’aliments i ofereix a totes les persones que s’acosten al servei com a consumidores el mateix catàleg d’activitats, i un tracte igual en el marc de drets i deures segons la seva vinculació (soci/a, client/a, soci proveïdor, etcètera), i actua de manera complementària i coordinada amb la prestació de el Programa Targeta moneder de la Diputació de Barcelona.

El servei es construeix sobre un programa central de garantia alimentària, on es poden obtenir tant aliments com productes d’higiene i neteja o d’altres tipus, amb un model de governança basat en l’autogestió, del què sorgeixen diferents programes complementaris. És doncs un projecte que se sosté en un model de governança basat en els valors de suport mutu, l’autoresponsabilitat, la democràcia, la igualtat, l’equitat i la solidaritat. La Botiga és gestionada per l’Associació Benestar i Desenvolupament (ABD) i la Fundació Espigoladors.