
La segona sessió de treball del Grup de Treball 1: Disseny de les Agendes Urbanes Locals, es va celebrar el 28 de novembre de 2024 de forma telemàtica i va estar dedicada a aprofundir en les fases inicials del procés de creació d'aquestes agendes, compartint experiències pràctiques i proporcionant eines metodològiques per a la seva implementació efectiva. Aquesta sessió es va centrar en aprofundir en les bases, metodologies i experiències pràctiques necessàries per al disseny d'AUL.
A continuació es detalla el contingut desenvolupat en cada apartat de la sessió:
La sessió es va iniciar amb una breu introducció per part de la Secretaria Tècnica de la XAUL, on es va exposar l'objectiu principal del grup de treball: dotar als ens d'eines i metodologies per elaborar agendes urbanes efectives i adaptades a les necessitats territorials. Es va explicar l'estructura de la sessió, organitzada en blocs per facilitar el seguiment i la participació activa dels assistents.
Es van destacar diferents eines i recursos metodològics que poden ser utilitzats pels municipis durant el procés de disseny de les AUL. En concret, es va desgranar la Guia Pràctica per a la Redacció d’Agendes Urbanes Locals. Aquesta guia, elaborada per la Diputació de Barcelona, presenta una proposta metodològica, de caràcter instrumental, que té l’objectiu d’ajudar a una implementació efectiva de les agendes urbanes a l’escala local, a partir de la qual els municipis i altres ens locals poden projectar en un horitzó relativament proper els seus models urbans i el respectiu encaix territorial. La primera part d’aquesta Guia aborda el context estratègic i el marc normatiu que sustenta les AUL. La segona part proporciona una metodologia específica per estructurar i redactar les agendes, incloent-hi una proposta de continguts clau. Aquesta Guia metodològica està en fase estudi per a la seva actualització.
També es van presentar diverses eines i plataformes per poder obtenir dades a nivell municipal i comarcal com ara: Atles Digital de les Àrees Urbanes (recurs interactiu que permet visualitzar dades territorials i estadístiques per ajudar a contextualitzar les decisions estratègiques), o SIDAMUN - Sistema Integrat de Dades Municipals (eina que facilita l'accés a informació rellevant per als municipis en àrees com la demografia, economia i infraestructures).
Es va fer èmfasi en les fases inicials necessàries per iniciar el disseny d'una AUL:
- Identificació de documentació i informació clau: recopilació de tots els plans i documents estratègics existents que puguin ser rellevants per als eixos estratègics de l'agenda.
- Mapa d'agents locals i supralocals: identificació d'actors rellevants en termes de col·laboració, participació i suport.
- Inventari de recursos urbans: anàlisi d'equipaments, serveis i altres actius disponibles per a la implementació de l'agenda.
- Classificació de projectes tractors: revisió dels projectes estratègics en marxa o recents, destacant aquells que poden tenir un efecte demostratiu.
Es va destacar la importància d’una planificació transversal i integradora que connecti els diferents sectors i departaments implicats.
Un dels moments destacats de la sessió va ser la presentació de l'experiència de l'Ajuntament de Masquefa, on Daniel Gutiérrez Espartero, primer tinent d'alcalde i regidor de Planificació Estratègica, va compartir l’experiència del seu municipi en el disseny i implementació de la seva AUL. Es van destacar els següents aspectes:
- Reptes identificats: limitacions pressupostàries, manca de dades accessibles i coordinació interdepartamental.
- Solucions adoptades: creació d’una visió compartida amb els agents locals, identificació de projectes tractors en àrees prioritàries.
- Lliçons apreses: la importància d’una bona comunicació de tot el provés, de la col·laboració amb altres municipis i el valor d’una comunicació constant amb la ciutadania.
Aquesta intervenció va servir com a inspiració i exemple pràctic per a altres municipis participants de la sessió.
Finalment, la sessió es va tancar amb una recopilació de recomanacions pràctiques, enfocades en la col·laboració interdepartamental, la gestió activa de riscos i la generació d'una visió compartida entre els actors locals. Es va reservar un espai per a preguntes i comentaris, amb indicacions per a les properes trobades del grup de treball.
Aquestes sessions són part del compromís de la XAUL per donar suport als ens en el seu procés de disseny de les AULs, fomentant el treball col·laboratiu i l'aprenentatge compartit.
Descarrega la Presentació sessió de treball 2- GT1: Disseny de les Agendes Urbanes Locals