Entrada de blog

L’Agenda Urbana Local de Masquefa: exemple de participació ciutadana multinivell i creativa

Masquefa, amb gairebé 10.000 habitants i situada al sud de l’Anoia, a les portes de l’àrea metropolitana de Barcelona, és el municipi més petit de la demarcació de Barcelona realitzant l’Agenda Urbana Local.

A partir de l’any 2021 i fruit de la reflexió sobre la governança municipal, s’inicia un període de planificació estratègica amb l’objectiu de dissenyar el futur de Masquefa en clau social, urbanística, econòmica i amb clar enfoc cap a la sostenibilitat i la resiliència.  En aquest moment es tanca el Pla d’Acció Municipal 2020-2023 (totalment associat a l’Agenda 2030) i s’inicien els treballs del nou POUM, el Pla de Marca de Territori i els Estudis de gènere i Pla d’Igualtat.

És en aquest marc i amb el suport de Diputació de Barcelona que Masquefa decideix obrir un nou espai de reflexió i estratègia associada als valors dels Objectius de Desenvolupament Sostenible, en especial l’ODS 11. Per tant també s’inicien els treballs de l’Agenda Urbana Local de Masquefa (AULM). Això significa que de forma paral·lela a l’Agenda Urbana s’estan duent a terme 4 processos de planificació, tots ells complementaris, associats i entrelligats.

 

La participació ciutadana, qüestió fonamental dels projectes estratègics.

La participació ciutadana ha estat i és l’element cabdal dels processos de planificació estratègica iniciats per Masquefa. Es troba a la base dels projectes i és fruit de la necessitat d’obrir al màxim els espais de participació, reflexió, disseny i creació ciutadana. És voluntat política que així sigui. No pot ser d’una altra manera.

L’èxit dels processos de participació ciutadana en aquest marc és un dels factors que més preocupava a tots els equips tècnics i responsables polítics. En un municipi petit com Masquefa es corria el risc d’esgotar la ciutadania obrint múltiples processos participatius i de no ser capaços de traslladar correctament als veïns i veïnes els objectius de cada espai de reflexió.

Per tant, l’element fonamental i sobre el que calia posar el focus era la coordinació entre tots els equips tècnics implicats i les diverses metodologies previstes. Tots els actors participants eren:

  • AULM: El Risell SCCL
  • POUM: OUA urbanisme i Cooperativa Pla Estel
  • Estudis de gènere i Pla d’Igualtat: Col·lectiu Punt 6
  • Marca Masquefa: TRACTE – Universitat de Vic
  • Equips municipals de les regidories de planejament urbanístic, sostenibilitat, promoció del territori i igualtat. Equip del Centre Tecnològic Comunitari

Per aconseguir un resultats òptims dels diferents processos participatius i que tots fossin complementaris i s’alimentessin els uns als altres es va dissenyar un pla de treball que proposava la simplificació, l’eficiència de recursos i l’operativitat de l’execució de les accions dels processos de planificació.

 

La participació ciutadana en el marc de l’AULM.

En relació a l’AULM i la participació ciutadana es va dissenyar un pla de treball que tenia en compte tant les accions pròpies de l’Agenda Urbana com les iniciatives dels altres processos de planificació. El pla de treball de l’AULM va incorporar els següents criteris:

  • Fomentar la coresponsabilitzat: Més enllà d'aconseguir que la ciutadania assisteixi i participin en els treballs, és important que se sentin part del mateix.
  • Participació indirecte: qüestions rellevants de l’AULM formen part dels processos de participació de la resta de projectes.
  • Aprofitament de les dades dels treballs de recollida d'informació i anàlisi, diagnòstic, planificació i definició d'actuacions de la resta de projectes.
  • Assumir els resultats de la resta processos de participació tant interna - responsables polítics, personal tècnic municipal i d'altres organismes, etc.- com externa –amb agents socials, econòmics, ciutadania, etc.
  • Disseny d’un pla de comunicació i difusió del procés, incloent hi diferents accions i canals que poden implementar per donar a conèixer el projecte, informar durant el procés de desenvolupament, convocar a les diferents activitats participatives, donar a conèixer els resultats parcials i finals, etc.
  • Participació directe: dissenyar accions de participació ciutadana pròpies de l’AULM.
  • Participació del règim de reunions de seguiment ajuntament-equip redactors, tècnics gestors DIBA.
  • Coordinar les fites clau (lliuraments parcials de les fases) i vinculació d’aquestes amb els altres processos de Planificació.

L’objectiu d’aquest pla de treball de l’AULM era aprofitar i assumir els resultats dels diferents processos de participació, traslladar a la ciutadania la importància de la planificació estratègica associada a l’Agenda 2030 i aconseguir una participació multinivell i creativa òptima.

Seguint aquests criteris de treball s’ha aconseguit que el pla d’acció de l’AULM estigui alineat a la visió estratègica del territori resultant de les diferents iniciatives posades en marxa, i a l’inrevés, és a dir, tots els projectes s’han retro alimentat.

La participació ciutadana en l’AULM és pot distribuir de la següent manera:

  • Participació directe (inputs rebuts en accions pròpies de l’AULM): 154 persones.
  • Participació indirecte  (inputs sobre l’AULM rebuts de la resta de processos participatius): 823 persones.

En total, de manera directa o indirecta, els participants en els processos participatius associats a l’AULM han estat 977, és a dir, un 11% aproximadament de l població.

 

La creativitat com a reclam en els processos participatius.

Agenda 2030, ODS, Agenda Urbana Local són qüestions cabdals pel futur dels territoris, i a la vegada de difícil trasllat a la ciutadania. Conceptes molt teòrics, sovint allunyats de les situacions a curt termini, que són de difícil divulgació i difusió.

Davant d’aquest anàlisi, i davant dels diversos processos de participació amb dinàmiques semblants, l’equip tècnic i polític al capdavant de l’AULM va establir que la creativitat havia de ser un element diferenciador del projecte. Havia d’aportar capacitat per esdevenir reclam i agent facilitador per la comprensió de l’AULM per part de la ciutadania i garantir així la seva participació.

‘Puja en globus i dibuixa el futur de Masquefa’

Acció destacada de participació ciutadana que tenia com a públic objectiu les famílies, és a dir, un públic jove i adult entre 18 i 55 anys acompanyat d’infants i adolescents. Per tant, un ampli espectre poblacional. Per qüestions tècniques el límit de participants fou de 150 persones, tot i que havien sol·licitat participar 312 persones. Tots els participants serien protagonistes de l’acció que estava conformada per dues fases en funció de l’edat de les persones.

La primera fase era la pujada en globus aerostàtic captiu a una alçada suficient per observar l’skyline de Masquefa. Prèviament a l’ascensió tots els participants rebien una explicació de l’AULM i els objectius que persegueix. A continuació se’ls demanava que una vegada en el globus observessin el territori i reflexionessin sobre el futur del municipi.

La segona fase presentava dues línies d’actuació en funció de l’edat dels participants:

  • Enquesta ciutadana: enfocada a les persones adolescents, joves i adultes. L’equip de El Risell va preparar un qüestionari que les persones havien de respondre, o bé on line, o bé en paper. Prèviament al compliment del qüestionari els participants tornaven a rebre una explicació sobre l’Agenda 2030, els ODS i l’Agenda Urbana Local.
  • Co-creació del mapa del futur: enfocada al públic infantil fins als 12 anys. Sobre un mapa en blanc de la traça urbana de Masquefa, se’ls va demanar que dibuixessin allò que voldrien en el futur del municipi. Aquesta acció es va dur a terme amb el suport de l’empresa Koala for Kids.

Van pujar en globus 150 persones. Es van respondre 83 enquestes i 54 infants van co-crear el mapa del futur de Masquef

  • De l’enquesta es destaca que el 52,6% dels vilatans han triat l’Estratègia 1 - Ordenar el territori i fer un ús racional del sol, conservar-lo i protegir-lo com una de les més importants, seguit de l’Estratègia 8 - Garantir l'accés a l'habitatge, amb un 43,4%. L’opció menys votada ha sigut l’Estratègia 10 - Millorar els instruments d'intervenció i la governança amb un 6,6% dels vots.
  • Del mapa del futur destaquen les mencions directes a l’Estratègia 6 – Fomentar la cohesió social i l’equitat a través de millorar els equipaments i les infraestructures en sanitat, formació i altres de caràcter social. També l’Estratègia 3 – Prevenir i reduir els impactes del canvi climàtic i millorar-ne la resiliència, amb mencions directes a la millora del verd urbà, entre d’altres.

Els resultats de l’acció han estat valorats de manera molt positiva perquè s’han assolit els objectius establerts:

  • Donar a conèixer l’AULM a un número important de veïns i veïnes del municipi.
  • Aconseguir una participació representativa que permeti l’anàlisi de les dades i la projecció cap el futur mitjançant el pla d’acció de l’AULM.

Vídeo-resum de la jornada a Instagram. Perfil @daniguties

 

Conclusions.

Com ja s’ha fet menció la participació ciutadana era i és una qüestió fonamental en el marc de l’AULM. Pel cas de Masquefa, a més, el seu disseny coincidia amb altres programes de planificació estratègica com el POUM, Marca Masquefa o els estudis de gènere i pla d’igualtat. Aquesta situació va ser vista com una gran oportunitat, a la vegada que podia generar problemes metodològics i de comprensió per part de la ciutadania. El treball coordinat entre tots els equips participants dels diferents projectes ha facilitat que els processos participatius iniciats s’hagin complementat i alimentats entre ells, assolint així els objectius establerts:

  • S’ha aconseguit una participació multinivell que ha obtingut com a resultat l’aportació de mirades calidoscòpiques sobre el futur de Masquefa. La participació directa i indirecta ha garantit que els resultats són el reflex d’un ampli segment poblacional del municipi.
  • La creativitat ha servit per sortir de les dinàmiques participatives establertes. Això ha permès arribar a un públic que sovint és menys participatiu en els processos de reflexió pública, a més d’arribar a públics molt especials i sovint oblidats en els processos de participació com són els infants.

Cada territori, municipi, ciutat, poble té les seves característiques i idiosincràsia. Els processos de participació ciutadana associats als projectes estratègics en general i a les Agendes Urbanes en concret s’han d’adaptar a les realitats ciutadanes, socials i demogràfiques. Preveure una participació multinivell i aconseguir aquesta fita mitjançant propostes creatives i alternatives pot ajudar a assolir els objectius. L’experiència de Masquefa així ho posa de manifest.

Serveixin aquestes línies per agrair a la tota la ciutadania i a tots els equips tècnics externs i municipals que amb el seu treball i esforç han fet possible el disseny de l’Agenda Urbana Local de Masquefa.

 

Daniel Gutiérrez Espartero
Planejament Urbanístic i Habitatge,
Sostenibilitat i Transició Ecològica,
UE i Promoció del Territori |
Ajuntament de Masquefa |
dgutierrez@diba.cat
 

P.D. Algunes imatges de 'Puja en globus i dibuixa el futur de Masquefa'.

Afegeix un nou comentari